Jednozrnka

O Jednozrnke, ktorá bola jednou z prvých pestovaných pšeníc.

Dnes jeme prevažne odrody pšenice siatej a tvrdú pšenicu, ktorá má vysoký obsah lepku a preto nevyhovuje celiatikom. Z menej používaných starých druhov pšeníc je u nás známa najmä jednozrnka. Pre jej náročnejšie pekárenské vlastnosti nie je u pekárov až tak obľúbená. Napriek tomu sa zachovala dodnes a má stále miesto v zdravom jedálničku. Napríklad aj kvôli jej nižšiemu obsahu lepku. Prečo sa teda nevrátime k pôvodnej odrode pšenice, k jednozrnke, ktorá má viac pozitívnych vlastností?

Prečo by nemala jednozrnka chýbať vo vašej kuchyni? 

  • Jednozrnka má vysoký obsah proteínu a niektorých stopových prvkov ako zinok, horčík, draslík a fosfor.
  • Má výborné vlastnosti pre výrobu sušienok a rôznych nekysnutých výrobkov ako je napríklad arabský chlieb.
  • Zrno sa po obrúsení môže konzumovať v podobnej úprave ako ryža, pripravíte z neho vynikajúce nátierky alebo karbonátky.
  • Jej zrná môžete aj naklíčiť. Tento spôsob je obľúbený najmä v makrobiotickej výžive.

V suchom stave je zrno jednozrnky pre telo ťažko stráviteľné, preto je vhodné ho pred konzumáciou namočiť vo vode alebo povariť.

Pre nadšencov domáceho kváskovania

Jednozrnka má vysoký obsah karotenoidov, čo znamená, že ak sa z nej rozhodnete upiecť chlebík, bude mať krásnu žltú farbu. Z múky jednozrnky sa nedá upiecť chlieb klasickým postupom, čo odrádza mnohých pekárov od jej bežného používania. Preto ju ani bežne nezoženiete v podobe múky.

Ak však máte doma mlynček a holdujete kváskovaniu, príďte si do nášho obchodíku Dobromysel jednozrnku navážiť a upečte si kváskový chlebík. Je mimoriadne chutný a ulahodí aj ľudom s intoleranciou na lepok.