Nakličovanie semien

Veľký prehľad semien na klíčenie od A po Z

Klíčky sú jednoduchým zdrojom vitamínov, minerálov a ďalších zdraviu prospešných živín. Zároveň mini obohatíte svoje jedlá chuťovo i esteticky.

Čo nakličovať?

Nakličovať môžeme všetky druhy semien ako fazuľu, hrach, šošovicu, suchý hrach, sóju, lucernu, horčicu, pšenicu, pohánku, raž, ovos, ľan, kukuricu, žeruchu, dokonca aj ryžu. Stačí si len vybrať.

Ako nakličovať? (všeobecný postup)

1.Lyžicu semienok alebo 1/3 šálky strukovín namočíme do 1 litra vlažnej vody. Necháme stáť celú noc.

2.Na druhý deň ich  prepláchneme vo vlažnej vode a scedíme. Vložíme ich do nakličovacej súpravy, ktorú zoženiete aj v našom obchodíku Dobromysel alebo do nádobky so širokým hrdlom. Výborný je napríklad zaváraninový pohár. Navrch pripevníme gumičkou gázu. Pohár uložíme na tmavé miesto.

V predajni Dobromysel si vyberiete z ponuky ručne robených keramických nakličovacích súprav v rôznych farbách.

3.Aby nedošlo ku kvasným procesom, preplachujeme naše semienka 2-3 krát denne. Je dôležité, aby nám prebytočná voda odtiekla.

4.Na tretí deň naplníme nádobku alebo pohár vlažnou vodou. Semienka a strukoviny, ktoré nevyklíčili padnú na dno, tie kľudne vyhodíme.

5.Klíčky si pred jedením prepláchneme studenou vodou, scedíme a preložíme do nádoby s vrchnákom. Tie, ktoré nezjeme, takto si ich odložíme na chladné miesto.

Semená na klíčenie od A po Z

ADZUKI
Kráľovná fazule. Má vysoký obsah bielkovín a vlákniny. Reguluje stolicu a je vhodná pri zápche, taktiež pomáha regulovať menštruáciu. Adzuki namáčame na 10 – 12 hodín a 3 x denne preplachujeme. Najlepšie klíčky sú na 5. – 7. deň.


CÍCER
Klíčky cíceru majú bohatú výživovú hodnotu. Suchý cícer namočíme na 12 hodín do vlažnej vody. Preplachujeme ho minimálne 3 x denne. Najlepšie klíčky sú až na 3. – 4. deň, klíčky majú veľkosť 0,5 – 1 cm.


FAZUĽA
Klíčky fazule obsahujú bielkoviny, lecitín, vitamíny A, B, C, E, fosfor, draslík, vápnik a železo. Sú vhodné aj pre diabetikov. Majú nízku kalorickú hodnotu. Suchú fazuľu namočíme na 12 hodín do vlažnej vody, aby nám napučala. Preplachujeme ju minimálne 4 x denne. Najlepšie klíčky sú až na 4. – 5. deň, vtedy majú veľkosť 2 – 5 cm. Varíme ich len 2 – 3 minúty. Klíčky od semena neoddeľujeme.


HORČICA
Zo semien horčice môžeme okrem horčice získať aj vynikajúce klíčky aromatickej chuti. Jeme iba však iba v malých množstvách, napríklad ako korenie do šalátov. Semená namočíme do vody na 6 hodín, preplachujeme ich 1 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. – 4. deň, majú veľkosť 1 cm.

Nakličovacie semená alfalfa, ďatelina, rukola a senovka

HRACH
Obsahuje veľa vitamínu C, E, bielkoviny a tiež fosfor a vápnik. Má vysokú kalorickú hodnotu, v jeho klíčkoch sa zvyšuje množstvo cukru. Semená namáčame 12 hodín a preplachujeme 4 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3. – 4. deň. Varíme ich 3 – 5 minút. Klíčky od semena neoddeľujeme.


JAČMEŇ
Na klíčenie používame najväčšie krúpy č.10. Jačmeň namáčame 12 hodín a preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. – 4. deň. Klíčky konzumujeme ešte celkom mladé, najlepšie surové. Výborne chutia opražené na troške oleja.


KUKURICA
Zrno kukurice obsahuje veľké množstvo ľahko stráviteľných bielkovín, cukrov a škrob. Kukurica klíči veľmi ťažko, nakoľko pri zbere často dochádza k poškodeniu zrnu. Ak sa predsa len rozhodnete do toho pustiť zrná kukurice namáčajte vo vode 10 hodín a preplachujete 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3. – 4. deň, kedy sú veľké 2-3 cm. Následne ich uvaríme do mäkka 8 – 10 minút. Klíčky od semena neoddeľujeme.


LUCERNA
Ak sa rozhodnete nakličovať lucernu, najvhodnejšia je lucerna siata. Klíčky obsahujú bielkoviny, sú bohaté na chlorofyl, vitamíny A, C, K a na minerálne látky draslík a vápnik. Jedna šálka klíčkov lucerny obsahuje toľko vitamínu C ako 6 pohárov pomarančovej šťavy. Semená namáčame 5 hodín a preplachujeme 2 – 3 x denne. Sladkastú chuť klíčkov dosiahneme na 4. – 5. deň, kedy majú 2-5 cm. Navrchu sa rozvinie zelený lístok, signalizuje zmenu v raste a rastlinka už viac nečerpá energiu zo semena. Ak chceme, aby klíčky obsahovali viac chlorofylu, deň pred konzumáciou ich vyložíme na denné svetlo.


ĽAN
Semeno ľanu je bohaté na vitamíny E, K, tiež na minerálne látky, fosfor, magnézium, meď, vápnik a železo. Semená aj klíčky ľanu sa používajú aj ako prostriedok proti zápche a na liečenie žalúdočných vredov. Semená pred klíčením namáčame 4 hodiny. Preplachujeme 4 x denne tak, aby sme odstránili plevy. Najlepšie klíčky sú na 3. – 4. deň.

Prečo by ľan nemal chýbať vo vašom jedálničku a osvedčený recept na zápchu si prečítajte → na našom blogu.


MUNGO
Mungo fazuľa obsahuje veľa vitamínov skupiny B a minerály ako horčík, železo, mangán a meď, tiež veľké množstvo kyseliny listovej a preto je vhodná pre tehotné a dojčiace ženy. Mungo si zamilujete pre jeho nenáročné nakličovanie, veľmi rýchlo rastie a je veľmi chutné. Namáčame ho 10 – 12 hodín a preplachujeme 3 x denne. Najlepšie je na 3-4 deň, kedy majú klíčky 1 cm.


OVOS
Obsahuje veľké množstvo bielkovín a zo všetkých obilnín má najvyššie % tukov. Je ľahko stráviteľný. a je výborným zdrojom vitamínov A, B, C, E a minerálnych látok ako fosfor, fluór, jód, mangán, meď, zinok a železo. Na klíčenie používame nelúpaný ovos, z ktorého sme odstránili vrchnú šupku. Ovos namáčame 4 hodiny a 2 x denne preplachujeme. Najlepšie klíčky sú na 2. – 3. deň, kedy majú jemnú chuť.


POHÁNKA
Je ľahko stráviteľná. Má významnú úlohu pri tvorbe aminokyselín. Obsahuje lyzín, ktorý je dôležitý pre rast kostí, vitamíny B, C a minerálne látky – fosfor, horčík, draslík, meď, vápnik, železo. Na klíčenie použijeme nelúpanú pohánku, ktorú pred tým nenamáčame, len navlhčíme. Klíčky sa vytvoria za 2-3 dni pri teplote 21 °C. Preplachujeme ich 2 x denne. Jeme ich, keď sú dlhé 0,5 cm. Šupka odpadne sama tak, že naklíčenú pohánku dáme do nádoby so studenou vodou, dobre premiešame a šupky nám vyplávajú na povrch. 


PROSO
Klíčky prosa sú skvelým prostriedkom na rôzne kožné choroby. Zrno prosa obsahuje škrob, bielkovinu, celulózu, vitamíny skupiny B, vitamín A,C,E a minerálne látky fluór, horčík, fosfor, sodík, vápnik, železo a kyselinu kremičitú. Na klíčenie používame nelúpané proso a namáčame ho 8 hodín. Preplachujeme 3 x denne a najlepšie klíčky sú na 3. deň, kedy majú 0,5 cm.


PŠENICA
Pšeničné klíčky chuťovo pripomínajú čerstvú, mladú kukuricu. Sú bohaté na vitamín C, E, tiamín a niacinamid. Semená pšenice namáčame vo vode minimálne 12 hodín. Preplachujeme ich 2 – 3 x denne. Klíčky môžeme konzumovať na 3. – 4. deň, kedy majú klíčky 0,5 cm. Preplachujeme ich naďalej, pokiaľ nedosiahnu veľkosť asi 1 cm. Keď sa objaví lístok novej rastliny, klíčky strácajú šťavnatú chuť a bohatstvo vitamínov a sú už čiastočne znehodnotené. Pri nakličovaní pšenice zrnko púšťa korienky, ktoré si netreba mýliť s klíčkami. Naklíčenú pšenicu konzumujeme s klíčkami aj korienkami.


RAŽ
Zrno obsahuje 12% bielkovín, 1,6% tuku, vitamíny skupiny B, vitamín E a minerálne látky fluór, horčík, fosfor, draslík a železo. Tiež je vynikajúcim zdrojom fluóru, ktorý má priaznivý vplyv na zuby. Zrnká namáčame 12 hodín a preplachujeme 3 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. – 3.deň.


REĎKOVKA
Výborný zdroj vitamínu C, ale aj minerálnych látok ako horčík, síra, vápnik a železo. Nakličuje sa veľmi ľahko. Drobné semená namáčame 4 hodiny a preplachujeme 3 – 4 x denne. Najlepšie klíčky sú na 2. – 4.deň, narástli do dĺžky od 0,3 – 2 cm. Chuť naklíčenej reďkovky si zamilujete.

Nakličovacie semená reďkovka, žerucha, klíčivý mix a zmes semienok na klíčenie

RYŽA
Nakličujeme len naturálnu ryžu, ktorá je ľahko stráviteľná a je vhodná pre ľudí chorých na srdcové, cievne a reumatické choroby. Ryža musí klíčiť pri teplote vyššej ako 21 °C. Namáčame ju vo vode 12 hodín a preplachujeme 4 x denne. Najlepšie klíčky sú na 4.deň.


SEZAM
Klíčky sezamu sú bohaté na vitamíny skupiny B, vitamín A, E a minerálne látky – horčík, fosfor a lecitín. Sezam potrebuje teplo, preto musí klíčiť pri teplote vyššej ako 21 °C. Namáčame ho 4 hodiny a preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3.deň, kedy majú dĺžku 2 mm.


SLNEČNICA
Semená slnečnice obsahujú množstvo minerálnych látok. Pri klíčení ich treba trochu pootvoriť a navlhčiť. Namáčame ich 12 hodín a preplachujeme 2 – 3 x denne. Najlepšie klíčky sú na 3.deň. Ak ich necháme klíčiť dlhšie, získajú štipľavú chuť.


ŠOŠOVICA
Klíčky šošovice obsahujú vitamíny B, C, lecitín, fosfor, železo. V porovnaní s hrachom a fazuľou, majú vyšší obsah živín. Semená šošovice namáčame vo vode 8 – 10 hodín. Preplachujeme ju 3 x denne. Najlepšie klíčky sú až na 4. deň, kedy narástli 2 cm. Varíme ich len 5 minút. Klíčky od semena neoddeľujeme.


TEKVICA
Semená aj klíčky tekvice sú bohatým zdrojom fosforu, dôležitého pre rast kosti, zubov a na regeneráciu buniek. Semená tekvice namáčame vo vode 16 hodín a preplachujeme 3 x denne. Nechávame klíčiť pri teplote vyššej ako 21 °C. Najlepšie klíčky sú na 4.deň, majú dĺžku 0,3 – 1 cm.


ŽERUCHA
Jej semená obsahujú veľké množstvo vitamínu C. Namáčame ich vo vode 6 hodín a preplachujeme 2 x denne. Najlepšie klíčky sú na 4. – 5. deň, kedy narástli už do dĺžky 2 cm. Majú jemnú korenistú chuť a pridávame ich surové do všetkých jedál.

Hor sa do nakličovania, dobromyselníci.

Všetko pre domáce nakličovanie nájdete aj → v predajni Dobromysel.

Iné zaujímavé články